نضره الایّام

از حالا سرباز اماممان باشیم؛ بر چهرۀ دلربای مهدی صلوات

نضره الایّام

از حالا سرباز اماممان باشیم؛ بر چهرۀ دلربای مهدی صلوات

نضره الایّام

ان شاء الله بتوانیم از حالا سرباز اماممان باشیم. ما عاشقان یوسف فاطمة باید برای معشوق خود تلاش کنیم و زمینۀ ظهور ایشان را در زمان غیبت کبری فراهم کرده از شیعیان و شهدای در رکاب ایشان باشیم. هدف تارنمای نضره الایام نیز همین است.

هزینه کپی برداری: 3 صلوات برای تعجیل در ظهور امام زمان(عج)

نضره الایام

۲۰ مطلب در اسفند ۱۳۹۳ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
  • علی حقیقی
  • ۰
  • ۰

حقیقت انتظار چیست؟

انتظار، کیفیتى روحى است که موجب به‌وجود آمدن حالت آمادگى است براى آنچه انتظار دارند، و ضدّ آن یأس و ناامیدى است. هرچه انتظار بیشتر باشد آمادگى بیشتر است. اگر انسان، مسافرى داشته باشد که چشم به راه آمدن او است، هرچه زمان رسیدن او نزدیک‌تر گردد آمادگى براى آمدنش فزونى مى‌یابد.

حالت انتظار، گاهى به پایه‌اى مى‌رسد که خواب را از چشم مى‌گیرد، چنان‌که درجات انتظار از این نظر تفاوت مى‌کند، همچنین از نظر حبّ و دوستى نسبت به آنچه را انتظار دارد تفاوت دارد. هرچه عشق به «منتظر» افزون باشد آمادگى براى فرا رسیدن محبوب افزون مى‌گردد و دیر آمدن و فراق محبوب دردناک مى‌گردد، تا بدانجا که انسان منتظر از خود بى‌خود مى‌شود و دردها و سختى‌هاى دردآور و مشکلات سخت خود را در راه محبوب حس نمى‌کند.


  • علی حقیقی
  • ۰
  • ۰

وَ عَنْهُ علیه السلام: وَ أمّا وَجْهُ الاْءنْتِفاعِ بى فى غَیْبَتى فـَکَالاْءنْتِـفاعِ بِـالشَّـمْسِ إذا غَیَّبَها عَنِ الْأبْصارِ السَّحابُ.

امام مهدى علیه السلام فرمود: اما چگونگى استفاده از من در زمان غیبتم مثـل بهـره بـردارى از خـورشـید اسـت، هنگامى که ابرها آنرا از چشمها پنهان کنند.

بحارالانوار 53: 181.

  • علی حقیقی
  • ۰
  • ۰

امـام باقر علیه السلام در توصیف مهدى علیه السلام فرمود: در سال دوبار بر شما بخشش مى فرماید و در هر ماه دوبار روزى مى دهد. در زمان او حکمت به شما داده شود، تا آنجا که زن در خانه خویش بر اساس کتاب خداوند و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله حکم مى کند.

الغیبة، نعمانى، ص 158.


بر اساس این حدیث، هم درآمدها و حقوق مادّى مردم در آن روزگار، فراوان خواهد بود، هم بهره هاى علمى و معنوى به همه جا خواهد رسید. اینکه یک زن در خانه اش بر اساس قرآن و سنّت حکم مى کند، کنایه از گسترش علوم اسلامى در همه جاى جهان و در میان همه اقشار و اصناف است.

  • علی حقیقی
  • ۰
  • ۰

آیا با دلیل عقلى مى‌توان ضرورت تشکیل حکومت عدل جهانى را اثبات نمود؟

مطابق آیات و روایات، انسان عبث و بیهوده آفریده نشده است، بلکه هدف و غرضى خاص براى خلقت او در نظر گرفته شده که همان رسیدن انسان به کمال یعنى لقاى الهى است که از راه یقین و عبودیت همه‌جانبه حاصل مى‌گردد. در علم کلام به اثبات رسیده که لطف بر خداوند واجب است.لذا از باب لطف باید خداوند هر امرى را که در راستاى اهداف خلقت است ایجاد کرده و موانع آن را نیز برطرف سازد.

با مراجعه به تاریخ گذشته پى مى‌بریم که تاکنون این هدف عمومى در سطح کلّ جامعه بشرى تحقق نیافته است. لذا به این نتیجه مى‌رسیم که: به جهت تحقق هدف کلّى خلقت لازم است خداوند با زمینه‌سازى خاص که همان تشکیل حکومت عدل جهانى توحیدى است مردم را در پیاده کردن این هدف عمومى یارى دهد.

  • علی حقیقی
  • ۰
  • ۰
  • علی حقیقی
  • ۰
  • ۰
  • علی حقیقی
  • ۰
  • ۰
  • علی حقیقی
  • ۰
  • ۰

ضرورت برپایى حکومت عدل جهانى از راه فطرت چگونه قابل تبیین است؟ (بخش پایانی)

برهان فطرت را با بیان‌هاى مختلف مى‌توان تبیین نمود:

بیان اول

الف. انسان در درون خود میل به حکومت عدل جهانى توحیدى را احساس مى‌کند.

ب. این حکومت باید موجود شود؛ زیرا میل و کشش درونى از امور ذات الاضافه است که بدون مضاف الیه امکان‌پذیر نیست.

ج. مصداق کامل آن حکومت حضرت مهدى (ع) است.

نتیجه: حکومت عدل جهانى ضرورت دارد.

بیان دوم

الف. انسان با قطع امید از وضعیت موجود جهان احساس نوعى امید به حکومتى برتر دارد.

ب. وجود چنین امیدى دلیل بر تحقق آن در عالم خواهد بود.

نتیجه: حکومت عدل جهانى ضرورت دارد.

بیان سوم

الف. انسان فطرتاً از ظلم متنفّر است.

ب. انسان آنچه را که از او متنفّر است طبیعتاً نابودى آن را خوش دارد.

ج. بشر، خود به تنهایى قادر بر این عمل نیست.

نتیجه: برپایى حکومتى که در آن اثرى از ظلم نباشد ضرورت دارد.


  • علی حقیقی
  • ۰
  • ۰

ضرورت برپایى حکومت عدل جهانى از راه فطرت چگونه قابل تبیین است؟(بخش اول)

ایمان به حتمیّت ظهور منجى عالم در فکر عموم انسان‌ها وجود دارد، منشأ این فکر یک رشته اصول قوى و متین است که از سرشت و فطرت اصیل انسانى سرچشمه گرفته است؛ زیرا بشر فطرتاً طالب رسیدن به کمال در تمام زمینه‌هاى مربوط به خود است و او مى‌داند که این کمال، تنها در سایۀ حکومت عدل توحیدى تحقق مى‌یابد.

شهید صدر رحمه اللّه مى‌فرماید: «اعتقاد به مهدى (ع) تنها نشانۀ یک باور اسلامى با رنگ خاص دینى نیست، بلکه افزون بر آن، عنوانى است بر خواسته‌ها و آرزوهاى همۀ انسان‌ها با کیش‌ها و مذاهب گوناگون، و نیز بازده الهام فطرى مردم است که با همه اختلاف‌هایشان در عقیده و مذهب دریافته‌اند که براى انسانیّت در روى زمین، روز موعودى خواهد بود که با فرارسیدن آن، هدف نهایى و مقصد بزرگ رسالت‌هاى آسمانى تحقق مى‌یابد. . .» 1

 1 ) . بحث حول المهدى علیه السّلام، ص  ٧  و  ٨ .

  • علی حقیقی
  • ۰
  • ۰

چه آثار و فوایدى بر بحث از مهدویت در این زمان مترتّب است؟ (قسمت پایانی)

 ۶ -بحث از مهدویت تنها بحث از امورى نیست که مربوط به آیندۀ بشریّت باشد، بلکه بحث از امامت و مهدویت است، بحث از اینکه در هرزمانى باید امام معصومى موجود باشد، خواه حاضر و مشهور و خواه غایب و پنهان تا حجت‌ها و بینات خداوند باطل نگردد.

و لذا در روایات اسلامى از رسول خدا (ص) مى‌خوانیم: «من مات و لم یعرف إمام زمانه مات میتة جاهلیّة» ؛  1 «هرکس بمیرد و پیشواى زمان خود را نشناسد مرده است از نوع مردن زمان جاهلیت.» بحث از مهدویت، بحث از غیبت و فلسفه آن و آثار و برکات وجود امام در این عصر غیبت است. و لذا بحث از مهدویت از وظایف و تکالیف شیعه در عصر غیبت است.

 

  • علی حقیقی
  • ۰
  • ۰

وَ عَنْهُ علیه السلام: وَ لَوْ اَنَّ أشیاعَنا وَ فَقَّهُمُ اللّه ُ لِطاعَتِهِ، عَلى اجْتِماعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فى الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ، لَما تأخَرَّ عَنْهُمُ الْیُمْنُ بِلِقائنا، وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمْ السَّعادَةُ بِمُشاهِدَتِنا، عَلى حقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِها مِنْهُمْ بِنا، فَما یَحْبِسُنا عَنْهُمْ إلاّ ما یَتَّصِلُ بِنا مِمّا نُکْرِهُهُ.

از امام علیه السلام نقل شده که به شیخ مفید فرمود: اگر دلهاى شیعیان ما ـ که خداوند آنان را براى اطاعت خودش موفق کند ـ در وفا کردن به پیمانشان یکى بود هرگز سعادت و ملاقات ما از آنان به تأخیر نمى افتاد، بلکه سعادت دیدار با ما همراه با شناخت و صداقت براى آنان زود به دست مى آمد، چیزى جز کارهاى ناشایست آنان ما را از ایشان محبوس نمى سازد.

بحارالانوار 53: 177.

  • علی حقیقی
  • ۰
  • ۰

قالَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله: اِنَّ فى اُمَّتى الْمَهْدِىُّ ... فَیَجى اِلَیْهِ رَجُلٌ فَیَقُولُ: یا مَهدىُّ اَعْطِنى، اَعْطِنى! قالَ: فَیُحْثى لَهُ فى ثَوْبِهِ مَا اسْتَطاعَ اَنْ یَحْمِلَهُ.


رسول گرامى اسلام صلی الله علیه و آله فرمود: مهدى از امت من است ... شخصی به محضر او مى آید و مى گوید: اى مهدى! به من چیزى بده! مرا چیزى ببخش! پس آن حضرت به اندازه اى که آن مرد بتواند بردارد و حمل کند (ثروت و مال) در دامان او مى ریزد.

سنن ترمذى، ج 4، ص 439، روایت 2232.


وفور نعمت و ثروت در عصر امام زمان علیه السلام به حدّى خواهد بود که همه نیازها برطرف شود و اگر کسى هم احتیاجى داشته باشد، عطاى بى حساب به او مى دهند، نه به صورت گدا پرورى که دوباره محتاج شود.

  • علی حقیقی
  • ۰
  • ۰

چه آثار و فوایدى بر بحث از مهدویت در این زمان مترتّب است؟ (قسمت چهارم)

۴ - از آن جهت که وقت تشکیل حکومت امام زمان (عج) مشخص نیست و هرلحظه مى‌تواند زمان ظهور باشد، لذا وظیفه داریم که نظرى به مباحث مهدویت و ظهور کرده و خصوصیات عصر ظهور و وظایف خود در آن عصر را بدانیم.

 ۵ - رسیدن به حکومت جهانى توحیدى در عصر ظهور، شرایطى دارد که برخى از آنها به دست خود بشر حاصل مى‌گردد، از آن جمله رسیدن بشر به تکامل همه‌جانبه و رسیدن به مستواى عالى فکرى است. لذا بر ماست که آرمان‌هاى اصیل اسلامى در عصر ظهور را بدانیم تا بتوانیم هرچه بهتر در نزدیک شدن آن سهیم بوده و زمینه‌ساز ظهور حضرت باشیم.

  • علی حقیقی
  • ۰
  • ۰

وَ عَنْهُ علیه السلام: فَإِنـّا یُحیطُ عِلمـُنا بِأنْبـائِکُمْ، وَلا یَعْزُبُ عَنّا شَى ءٍ مِنَ أخبارِکُمْ وَ مَعْرِفَتِـنا بَالِزَّلَلِ الَّذى أصابَکُمْ.

امام عصر علیه السلام فرمود: براستى که علم ما بر اوضاع شما احاطه دارد و هیچ چیز از احوال شما بر ما پوشیده نیست و نسبت به لغزشهایى که از شما سرمى زند شناخت داریم.

بحارالانوار 53: 175.

  • علی حقیقی
  • ۰
  • ۰

قالَ الْعَسْکَرىُّ علیه السلام: (فى صِفَةِ القائِم علیه السلام) فَاِذا قامَ قَضى بَیْنَ النّاسِ بِعِلْمِهِ کَقَضاءِ داوُدَ علیه السلام لا یَسْألُ الْبَیِّنَةَ.

امام عسگرى علیه السلام در توصیف حضرت مهدى علیه السلام فرمود: چون او قیام نماید، بین مردم بر اساس دانش خود حکم کند، همانند قضاوت حضرت داود، و درخواست شاهد نمى کند.

الکافى، ج 1، ص 509، روایت 13.

حضرت داود علیه السلام بر اساس علمى که خدا در اختیارش گذاشته بود. در داورى میان افراد و قضاوت بین متخاصمین به علم الهى خود عمل مى کرد و طبق آن حکم صادر مى کرد، نه آنکه از مدّعى، شاهد بخواهد. گاهى در شیوه هاى رایج، مدعى شاهد ندارد، یا شهود دروغین در محکمه گواهى مى دهند، یا قسم هاى دروغ مى خورند و حقّ و نا حق مى شود. ولى در عصر امام زمان علیه السلام وى بر اساس علم خود حکم صادر مى کند و هیچ حقّى ضایع نمى گردد.

  • علی حقیقی
  • ۰
  • ۰

امام على علیه ‏السلام :

إنّ فیهِ شِفاءً مِن أکبَرِ الداءِ، وهُوالکُفرُ و النِّفاقُ، والغَیُّ والضَّلالُ؛

در قرآن، درمان بزرگترین دردهاست: درد کفر و نفاق و تباهى و گمراهى.

نهج البلاغه : خطبه 176

  • علی حقیقی
  • ۰
  • ۰

چه آثار و فوایدى بر بحث از مهدویت در این زمان مترتّب است؟ (قسمت سوم)

٣ -در طول تاریخ و در سطح جهان، انقلاب‌هاى گوناگونى از قبیل فرهنگى، سیاسى، اجتماعى و. . . صورت گرفته است، ولى اکثر این انقلاب‌ها یا در شروع موفق نبوده و یا اینکه در مواجهه با مشکلات فراوان و مقابله با دشمنان خود نتوانسته است دوام بیاورد. . .

و تنها نگاه سبزى که شیعه به مهدویت دارد مى‌تواند با ایجاد روحیه امید در جامعه، مردم را از ناامیدى و یأس برهاند. شیعه معتقد به امام زمانى زنده و حاضر و ناظر بر اعمال خود است که او را در مواقع حساس کمک‌کار خواهد بود. این اعتقاد از جهت روان‌شناسى آثار عمیقى را در روحیه شیعیان خواهد گذاشت.

برای اطلاع از ادامه دلایل قسمت چهارم را مطالعه فرمایید...

  • علی حقیقی
  • ۰
  • ۰

چه آثار و فوایدى بر بحث از مهدویت در این زمان مترتّب است؟ (قسمت دوم)

پاسخ: بحث از مهدویت در این عصر و زمان آثار و فوایدى دارد که به برخى از آنها اشاره مى‌کنیم:

 ١ -آرمان قیام و انقلاب مهدى (عج) یک فلسفه بزرگ اجتماعى، اسلامى است. این آرمان بزرگ گذشته از اینکه الهام‌بخش ایده و راه‌گشاى به سوى آینده است، آینۀ بسیار مناسبى است براى شناخت آرمان‌هاى اسلامى.  1


 ٢ -نوید به برپایى حکومتى جهانى و اسلامى ارکان و عناصر مختلفى دارد که برخى فلسفى و جهانى است و جزئى از جهان‌بینى اسلامى است، و برخى فرهنگى و تربیتى است، برخى سیاسى است و برخى اقتصادى و برخى اجتماعى است. و برخى انسانى یا انسانى-طبیعى مى‌باشد.  2 

انسان مى‌تواند با الگوپذیرى از برنامه‌هاى جامع و فراگیر حضرت در عصر ظهور به آرمان‌هاى واقعى اسلام نزدیک شود.

 ادامه فواید را درقسمت سوم مطالعه بفرمایید...

  • علی حقیقی
  • ۰
  • ۰

چه آثار و فوایدى بر بحث از مهدویت در این زمان مترتّب است؟ (قسمت اول)

برخى بر این گمان‌اند که طرح و بررسى موضوع مهدویت در این زمان امرى بى‌فایده است، زیرا این موضوع مربوط به آینده بشریت است و آینده و اتفاقات آن امرى است مجمل و مبهم، امّا آنچه وظیفه ماست اینکه به تکالیف خود در عصر و زمان خود عمل کنیم؛ زیرا هرعصر و زمانى مقتضیات خود را مى‌طلبد. . .  ١.

پاسخ: بحث از مهدویت در این عصر و زمان آثار و فوایدى دارد که در قسمت دوم مطلب به آن اشاره می خواهیم کرد...

 ١ ) . المهدى المنتظر، دکتر عداب محمود محش، ص  ٢١۴ .

  • علی حقیقی