نضره الایّام

از حالا سرباز اماممان باشیم؛ بر چهرۀ دلربای مهدی صلوات

نضره الایّام

از حالا سرباز اماممان باشیم؛ بر چهرۀ دلربای مهدی صلوات

نضره الایّام

ان شاء الله بتوانیم از حالا سرباز اماممان باشیم. ما عاشقان یوسف فاطمة باید برای معشوق خود تلاش کنیم و زمینۀ ظهور ایشان را در زمان غیبت کبری فراهم کرده از شیعیان و شهدای در رکاب ایشان باشیم. هدف تارنمای نضره الایام نیز همین است.

هزینه کپی برداری: 3 صلوات برای تعجیل در ظهور امام زمان(عج)

نضره الایام

۱۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

آیا اعتقاد به رجعت برگرفته از یهود است؟

احمد امین مصری می‌گوید: «یهود در قول و اعتقاد به رجعت در تشیّع نیز تأثیر داشته است».1
پاسخ:
1 - این گونه نیست که اسلام با یهودیت در همه امور مخالف باشد، و لذا پیامبر اکرم‌صلی الله علیه وآله در توصیف قرآن خطاب به آنان می‌فرماید: {مُصَدِّقاً لِما مَعَکُمْ}؛2 «این قرآن تصدیق کننده چیزی است که با شماست.»
و نیز قرآن می‌فرماید: {کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ...}؛3 «روزه بر شما مکتوب شد آن گونه که بر امت‌های پیشین نوشته و فرض شده است.»
2 - اعتقاد به رجعت به تبع روایاتی است که از طرق اهل بیت عصمت و طهارت‌ علیهم السلام رسیده است، روایاتی که فوق حدّ تواتر است.

1358) فجر الاسلام، ص 33.
1359) سوره بقره، آیه 41.
1360) بقره، آیه 183.

  • علی حقیقی
  • ۰
  • ۰

چه آثاری بر اعتقاد به رجعت مترتب است؟

در اعتقاد به رجعت، آثار و فواید بسیاری مترتب است از آن جمله:
1 - از آن جهت که عصر ظهور به مانند بهشت روی زمین است، و از طرفی دیگر مفاد روایات، رجعت مخصوص انسان‌های بسیار خوب و بسیار بد به این دنیا است، لذا این اعتقاد، انسان را تشویق می‌کند تا بکوشد و مصداق انسان خوب گردد تا بتواند در عصر ظهور و حکومت حضرت مهدی‌علیه السلام به این فضیلت نایل آید.
2 - از آنجا که انسان قبل از ظهور باید زمینه‌ساز ظهور مهدی‌علیه السلام باشد لذا بحث از رجعت اثر تربیتی و جنبه عملی دارد.

منبع: موعود شناسی و پاسخ به شبهات

  • علی حقیقی
  • ۰
  • ۰

آیا رجعت از ضروریات تشیع است؟

اصل اعتقاد به رجعت مطابق رأی گروهی از علمای امامیه از ضروریات مذهب به حساب می‌آید؛
شیخ حرّ عاملی می‌فرماید: «همانا ثبوت رجعت نزد همه علمای معروف و مصنفین مشهور از ضروریات مذهب امامیه به حساب می‌آید، و حتی عامه نیز از این موضوع باخبرند».1
مرحوم مجلسی می‌فرماید: «همانا اعتقاد به رجعت در همه عصرها مورد اجماع شیعه بوده، و این مسأله مانند خورشید در وسط روز معلوم است».2
علامه طباطبایی‌رحمه الله می‌فرماید: «روایات رجعت از طریق اهل بیت‌علیهم السلام به تواتر معنوی به ما رسیده است».3
گرچه در معنای «رجعت» بین علما اختلاف شده و برخی آن را به معنای رجعت دولت گرفته‌اند، امّا در اصل عقیده به رجعت اتفاق است، بلکه معنای معهود آن، که همان بازگشت به این دنیا در عصر ظهور است، معنای مشهور نزد علمای شیعه است.

1) الایقاظ من الهجعة، ص 60.
2) بحارالأنوار، ج 53، ص 123.
3) المیزان، ج 2، ص 107.

  • علی حقیقی
  • ۰
  • ۰

رَجعَت به چه معنا می‌باشد؟

شیعه امامیه معتقد است که پس از ظهور حضرت مهدی‌علیه السلام و تشکیل حکومت عدل الهی در سرتاسر جهان، گروهی از اولیای الهی و دوست داران خاندان رسالت، و برخی از معاندان و دشمنان خاندان وحی که از دنیا رفته‌اند، به دنیا باز می‌گردند. اولیای الهی و صالحان با دیدن حاکمیت حقّ و عدل در گستره گیتی شادمان می‌شوند. و نیز پرتویی از ثمرات ایمان و اعمال صالح خود را در دنیا مشاهده می‌نمایند. معاندان و دشمنان اهل بیت‌علیهم السلام نیز بخشی از جزای اعمال ناشایست خود را در این دنیا مشاهده کرده و به کیفر آن خواهند رسید.

  • علی حقیقی
  • ۰
  • ۰

..::پوستر طراحی شده توسط نضره الایام::..

.:برای دریافت و مشاهده در ابعاد واقعی (A4) کلیک بفرمایید:.

عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِیٍّ علیه السلام قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه وآله خَطَبَنَا ذَاتَ یَوْمٍ فَقَالَ: أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَیَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَیَّامِ وَ لَیَالِیهِ أَفْضَلُ اللَّیَالِی وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ.

پیامبر اکرم(ص): ای مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما رو کرده است.

ماهی که نزد خدا، بهترین ماه‌هاست و روزهایش بهترین روزها و شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعت‌هایش بهترین ساعت‌هاست.

کتاب اقبال الاعمال، جلد 1 صفحه 2 , سید بن طاووس

  • علی حقیقی
  • ۱
  • ۰

چه علاماتی در عصر ظهور حضرت اتفاق خواهد افتاد؟

دانشمندان اسلامی به تبع روایات، علامات ظهور را بر دو قسم بعید و قریب تقسیم کرده‌اند. این تقسیم به لحاظ فاصله زمانی بین وقوع علامت و تحقق روز موعود است. علامات بعید و دور علاماتی هستند که قبل از ظهور در فاصله زمانی طولانی تحقق می‌یابد. این نوع علامات بسیارند، و اکثر آنها در خارج تحقق پیدا کرده است. ولی علامت‌های قریب و نزدیک، هر علامتی است که متصل به عصر ظهور بوده و دلالت بر قرب ظهور دارد. این نوع علامت‌ها را به «علامات عصر ظهور» می‌شناسیم.
از علامات قریب که در عصر و سال ظهور به وقوع می‌پیوندند، می‌توان به فرو رفتن عدّه‌ای در سرزمین بیدا، صیحه آسمانی، قتل نفس زکیه و... اشاره کرد.

  • علی حقیقی
  • ۰
  • ۰

اگر در عصر ظهور عقل‌ها کامل می‌گردد، دیگر چه احتیاجی به امام می‌باشد؟

اگر هنگام ظهور، عقل‌ها کامل می‌گردد این طور نیست که از روی جبر و تکویناً باشد، بلکه به لحاظ اسباب طبیعی آن است که همان وجود امام عصر و حضور حضرت در میان مردم است؛ یعنی با وجود حضرت است که مردم از برکاتش استفاده کرده و به کمال عقلی خواهند رسید، وگرنه با نبود ایشان مردم به جاهلیت بازگشت خواهند کرد.

منبع: موعود شناسی و پاسخ به شبهات

  • علی حقیقی
  • ۲
  • ۰

مقرّ حکومت امام مهدی‌علیه السلام بعد از ظهور کجاست؟

از برخی روایات استفاده می‌شود که مقرّ حکومت و به تعبیر دیگر پایتخت حکومت حضرت مهدی‌علیه السلام کوفه خواهد بود.
ابوبصیر می‌گوید: امام صادق‌علیه السلام فرمود: «ای ابامحمّد! گویا می‌بینم که قائم آل محمّد با خانواده‌اش در مسجد سهله فرود آمده است. گفتم: آیا خانه او مسجد سهله است؟ فرمود: آری...».1
امام صادق‌علیه السلام از مسجد سهله یاد کرد و فرمود: «آن خانه صاحب ما (حضرت مهدی‌علیه السلام) است، زمانی که با خاندانش در آنجا سکونت گزیند».2
امام باقرعلیه السلام می‌فرماید: «مهدی‌علیه السلام قیام می‌کند و به سوی کوفه می‌رود و منزلش را آنجا قرار می‌دهد».3 و نیز آن حضرت می‌فرماید: «هنگامی که قائم ما قیام کند و به کوفه برود، هیچ مؤمنی نیست مگر آنکه در آن شهر در کنار مهدی‌علیه السلام سکونت می‌گزیند یا به آن شهر می‌آید».4
حضرت علی‌علیه السلام در این باره می‌فرماید: «روزگاری فرا رسد که این جا (مسجد کوفه) نمازگاه و مصلای مهدی‌علیه السلام گردد».5

1) کافی، ج 3، ص 495 ؛ کامل الزیارات، ص 30.
2) کافی، ج 3، ص 495 ؛ التهذیب، ج 3، ص 252.
3) بحارالأنوار، ج 52، ص 225.
4) همان، ج 52، ص 385.
5) اثبات الهداة، ج 3، ص 452.

  • علی حقیقی
  • ۱
  • ۰

ان شاءالله در این مطلب قصد پاسخ به شبهۀ مطرح شدۀ زیر را داریم:

درزمان ظهور حضرت عیسی علیه السلام چه مسئولیتی دارند؟

در گذشته طی چند مطلب این سوال را پاسخ دادیم که یکی را مجدداً به اختصار شرح می دهیم:

ابوهریره در حدیثی از رسول خداصلی الله علیه وآله نقل می‌کند که فرمود: «... او از آسمان فرود می‌آید... با مردم به جهت دعوت به اسلام، جنگ خواهد کرد، صلیب را خرد کرده و خوک را می‌کشد و جزیه وضع می‌کند. خداوند در عصر او همه ملت‌ها به جز اسلام را نابود می‌گرداند و مسیح دجال را نیز به هلاکت می‌رساند. در روی زمین چهل سال درنگ می‌کند و بعد از وفات، مسلمانان بر او نماز می‌گزارند».1
ممکن است که مقصود از کشتن خوک، کنایه از تحریم خوردن آن بر مسیحیان آن عصر باشد. و مقصود از وضع جزیه، کنایه از ابطال جمیع ادیان است.2

1) سنن ابی‌داوود، ج 2، ص 319، ح 4324 ؛ کنزالعمال، ج 14، ص 333، ح 38843.
2) المسیح المنتظر و نهایة العالم، ص 240.

برای مطالعۀ کامل مطالب درباره حضرت عیسی(ع) کلیک بفرمایید...

  • علی حقیقی
  • ۰
  • ۰

حضرت مهدی‌علیه السلام با یهود و نصارا چگونه رفتار خواهد کرد؟

مطابق برخی از روایات، حضرت مهدی‌علیه السلام بین اهل تورات به توراتشان و بین اهل انجیل به انجیلشان و بین اهل زبور به زبورشان حکم خواهد کرد.
حال سؤال این است که اگر همه اهل عالم مسلمان هستند، چرا حکم بین تمام مردم در عصر ظهور یکسان نخواهد بود؟
در پاسخ سؤال اول می‌گوییم: کسانی که از اهل کتاب معاند نبوده و درصدد ستیز و جنگ و مقابله با حضرت و حکومت او برنیایند می‌توانند در ذمه اسلام و مسلمین بوده و با اعطای جزیه به زندگی خود ادامه دهند.
و در مورد سؤال دوم چند احتمال وجود دارد:
1 - مقصود تطبیق این کتب در آن قسمتی است که فرمان به دخول در اسلام و ایمان به پیامبر داده است. اموری که در نسخه‌هایی از انجیل که حضرت مهدی‌علیه السلام یا حضرت عیسی‌علیه السلام به آنها نشان می‌دهند موجود است.
2 - اینکه مقصود آن است که حضرت احکام این کتب را بر معتقدان به آنها که اسلام نیاورده‌اند ولی تحت ذمه اسلامند به اجرا خواهد گذاشت.

منبع: موعود شناسی و پاسخ به شبهات

  • علی حقیقی
  • ۰
  • ۰

بین ظهور امام زمان‌علیه السلام و برپایی قیامت چه مقدار فاصله است؟

شیخ مفیدرحمه الله می‌فرماید: «بعد از دولت قائم‌علیه السلام برای هیچ کس دولتی نخواهد بود مگر آنچه در روایات اشاره شده که اولاد حضرت جانشین ایشان خواهند شد، ولی دلیل قطعی و ثابتی بر آن نیست. و اکثر روایات بر این دلالت دارند که مهدی‌علیه السلام این امت از دنیا رحلت نمی‌کند مگر چهل روز قبل از قیامت که در آن مدّت هرج و مرج خواهد شد و علامت خروج اموات و قیام ساعت حساب و جزا است...».1
شیخ حرّ عاملی‌رحمه الله در شرح و توضیح کلام شیخ مفیدرحمه الله می‌نویسد: «شاید چهل روز ایّام رجعت باشد و این عدد اشاره به کمی دوران حضرتش باشد، چون مقدار زیاد را به هفتاد و مقدار کم را با عدد کمتر معرّفی می‌کنند. و یا اینکه هر روز از آن چهل روز برابر هزار سال باشد.
چنان که خداوند می‌فرماید: {وَإِنَّ یَوْماً عِنْدَ رَبِّکَ کَأَلْفِ سَنَةٍ مِمّا تَعُدُّونَ}؛2«یک روز نزد پروردگار مثل هزار سالی است که شما می‌شمارید.»
و شاید مراد از قیامت، قیامت صغرا باشد، و البته اطلاق قیامت بر رجعت مانعی ندارد، زیرا قیامت بر هر دو اطلاق می‌شود».3

1) ارشاد مفید، ج 2، ص 387.
2) سوره حج، آیه 47.

3) الإیقاظ من الهجعة، ص 365-371.

  • علی حقیقی
  • ۰
  • ۰


امام زمان‌علیه السلام «یأتی بسلطان جدید» یعنی چه؟

از امام باقرعلیه السلام وارد شده که فرمود: «به خدا سوگند! گویا نظر می‌کنم به مهدی بین رکن و مقام که با مردم به... سلطان جدید از آسمان بیعت می‌کند».1
پاسخ: در این عنوان احتمالاتی وجود دارد:
1 - اینکه مقصود از سلطان جدید، اسلوب و روش جدید در اداره حکومت و شؤون اجتماع باشد که بشریّت نظیر آن را در هیچ نوع از حکومت‌ها و دولت‌ها ندیده است؛ حکومتی در سطح کل جامعه بشری به تمام معنا اسلامی و مطابق با تمدن و پیشرفت بشری.
2 - اینکه مقصود سلطنتی است که نسبت به سلطنت‌ها و حکومت‌های سابق بر خود جدید است، ولی تجدید کننده حکومت و سلطنت رسول خداصلی الله علیه وآله در عصر خلافتشان می‌باشد.

1) بحارالأنوار، ج 52، ص 230، ح 96.

  • علی حقیقی
  • ۰
  • ۰


نقل است از مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی که یک روز در ایام تحصیل در نجف اشرف، پس از اقامه نماز پشت سر آیت الله مدنی،دیدم که ایشان شدیداً دارند گریه می‌کنند و شانه‌هایشان از شدت گریه تکان می‌خورد، رفتم پیش آیت الله مدنی و گفتم: ببخشید، اتفاقی افتاده که این طور شما به گریه افتاده‌اید؟ 

ایشان فرمودند: یک لحظه، امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را دیدم که به پشت سر من اشاره نموده و فرمودند:«آقای مدنی! نگاه کن! شیعیان من بعد از نماز، سریع می‌روند دنبال کار خودشان و هیچکدام برای فرج من دعا نمی‌کنند.انگار نه انگار که امام زمانشان غایب است!» و من از گلایه امام زمان (عج) به گریه افتادم. 

اللهم عجل لولیک الفرج 

منبع: کتاب مهربان‌تر از مادر - انتشارات مسجد مقدس جمکران

برگرفته از  modafean313haram.blog.ir

  • علی حقیقی